Retró játék ötletek

A mai gyerekek jóval kevesebb időt töltenek a szabadban és egymás társaságában, mint a régmúltban. A digitális világ beszippantja őket, próbáljuk meg kizökkenteni a gyerkőcöket egy-egy régi játékkal. Összegyűjtöttünk néhány ötletet.

Unalmasan sosem telt a nap a kütyük világa előtti időkben. A gyerekek már korán reggel szaladtak a parkba, vagy a lakótelepi házak előtti térre és ebédidőben, és vacsorára dugták csak haza az orrukat.

Addig viszont együtt, csapatostul játszottak egész nap. A fiúk főként focizással töltötték az időt, a lányok ping-pongoztak. Volt néhány érdekes játék, amit a mai gyerekek már alig ismernek. Ezekből néhányat most felelevenítünk. 

Gumizás

A suliban, vagy suli után rengeteg kislány játszotta ezt a játékot a 80-as, 90-es években, amihez általában három gyerek szükséges. Két kislány egy nagy gumiszalagot kifeszít, azt mindkét bokájukra helyezve, egymással szemben állva, majd a harmadik lány egy meghatározott sorrend szerint, mondókát mantrázva középen ugrálni kezd. (Mi régen, ha kevesebben voltunk, akkor az egyik lány helyett a szemeteskukát, padot használtuk, hogy kifeszítsük a gumit. )

A kezdő pozíció mindig a gumikötél egyik oldala mellett volt, ahonnan kezdeni kellett az ugrálást. Vannak formációk amikor a gumiszalag a két lába közé kerül az ugrálónak, van, amikor mindkét gumiszalag közé kell érkezni páros lábbal. Egy másik gyakorlatban a gumiszalagra kell ráugrani, majd jöhetnek a bonyolult csavart mozdulatok, amikor az egyik gumikötelet a két láb elé kell venni és így kell átugrani a második kifeszített szál felett. A játék nehezítéseként egyre feljebb húzza a két lány a gumikötelet a lábán, végül már a csípőig is elérhet, ami az ugrónak már igazi kihívás. Hiba sokszor előfordulhat, ha eltévesztik az ugrás sorrendjét, rálépnek a kötélre, amikor nem kéne, vagy kézzel megérinti az ugró a gumiszalagot.  Amikor az első lány végzett, cserélnek a tartók egyikével. Órákig eljátszottunk mi is ezt a játékot. 

Akasztófa

Benti játéknak kiváló, főleg esős időben. Nemcsak izgalmas, de még készségfejlesztő is, gyakorolhatják a gyerkőcök az írást, a betűzést. Az egyik játékos kigondol egy szót, - nehezített változatban film- vagy könyv címet, híres ember nevét - és annak valamennyi betűje helyére egy kis vonalat rajzol. A másik játékosnak ki kell találnia a szót úgy, hogy elkezd az abc betűiből egyet-egyet mondani. Ha megtalálható a szóban az a betű, akkor az első játékos beírja a megfelelő vonalra azt, ha nincs olyan betű a szóban, akkor pedig elkezdi felrajzolni az akasztófát. Mindig csak egy-egy vonalat húzhat, minden rossz betűnél. Ha kész az akasztófa, akkor jöhet rá az emberke, szintén részletekben. A cél, hogy előbb kitalálja a játékos a szót, minthogy az akasztófa teljesen megépülne. 

Torpedó

A fiúk kedvenc benti játéka, amit még néhány unalmas tanóra közben is bőszen játszottak, persze titokban. Nem kell sok eszköz hozzá, csak egy kockás papír és toll. Két játékos játszhatja a játékot, mindketten saját papírjukra felrajzolnak két darab, 10x10 kockából álló négyzetet. A kockák tetejét megszámozzák 1-10-ig, a bal oldalra pedig A-J-ig felírják az abc betűit (ékezet nélküli betűket). Miután ez kész, akkor az egyik négyzetbe belerajzolják a "hajóikat". Általában két darab egyes kockából álló, 4 db két kockából álló, 1 db három kockából álló és két darab négy kockából álló rombolónk van. Ezután felváltva próbálják kilőni az ellenfél hajóit, azaz a kockák betű/szám kombinációját (pl. A5) mondják, a másik játékosnak pedig saját lapján be kell ikszelnie a találatokat. Az nyer, aki előbb kilövi az ellenfél összes hajóját. 

Adj király katonát

Ez a hagyományos angol népi játékot, mára már nem sok kisgyermek ismeri. Miután csapatjáték, így táborokban szokás főként játszani, ahol elég számú gyerek találkozik egymással. A játékban két csapatra osztjuk a gyerkőcöket, akik egymással szemben állnak fel egy üres területen. A gyerekek egymás mellett állnak, egymás kezét fogva, összekapaszkodva, míg az ellenfél csapatából valaki nekik szalad és megpróbálja szétszakítani a láncot. Ha sikerül neki, akkor az ellenfél csapatából egy embert magával visz, aki az ő csapatát erősíti tovább. Ha nem sikerül, neki kell ott maradnia az ellenfél csapatába állva. A cél, hogy az ellenfél oldalán egy ember maradjon a végére. A csapatok felváltva próbálkoznak az emberek megszerzésével.