TOP probléma, amit egy animátornak tudnia kell kezelni

A kisgyerekek viselkedése nem mindig tündéri, az animátoroknak fel kell készülniük a problémás, agresszív magatartásra is. Röviden összefoglaltuk, milyen megoldásokat tudunk alkalmazni ilyen esetekben.

Előfordulhat, hogy a ránk bízott gyerekek között konfliktus alakul ki. 

Történhet olyan eset is, amikor valamelyik kissrác egyáltalán nem akar velünk együtt játszani. Az ellenálló gyerekek olyan fejlettebb, nagyobb srácok lehetnek, akik általában félnek, megakadnak, segítségre szorulnak.

Viselkedésük lehet passzívitás, kötözködés, figyelemelterelés vagy bohóckodás is. Mindenképpen meg kell értenünk az okát annak, hogy miért viselkednek így, és segítőkészen kell feléjük fordulnunk. A többi gyerkőc látni fogja, hogyan viselkedünk ezekkel a gyerekkel és ez számukra példamutató lesz.

Az agresszív viselkedés sem ritka a gyerekek körében. 

A bántalmazás elkerülésében segít, ha a gyerkőc tud uralkodni az érzelmein, indulatain és inkább elmondja mi zavarja, nem pedig megbánt másokat. A bántalmazásnak különböző formái lehetnek  például: csúfolás, tárgy tönkretétele, fenyegetés, verés, főnökösködés, kiközösítés. Az ilyen viselkedés negatív hatását meg kell ismernie a gyereknek, hogy ezután megfogalmazhassa a bántalmazó viselkedés elutasítását magában.

Az érzelmek rendezésére kiválóan alkalmazható játék többek között a szoborjáték, ami a következő:

Amíg szól a zene, addig a gyerekekkel ugrándozunk, táncolunk. Amikor leáll a zene, szoborrá kell válni, tehát mozdulatlanná merevedni olyan testhelyzetben, amiben éppen vagyunk. Aki megmozdul, az kiesik, de ha megmondja, hogy mihez hasonlít a szobra. Pl.: buszvezető, táncosnő, akkor játszhat tovább. Egy korábban már elhangzott hasonlatot, újra nem mondhatnak a gyerekek.

Az agresszió, bántalmazó viselkedés a kisgyermek mozgásigényének kielégítésével, az együttes örömteli élményekkel elmúlhat. Az olyan mozgásos játékok, mint például a lufifújás, a fogócska, hozzájárulnak a feszültség szabályozásához.

A gyerekeknek meg kell érteniük az érzelmeiket, valamint a düh kezelését is el kell sajátítaniuk. Ehhez két jó módszert is tudunk mutatni nekik:

"Vegyél egy nagy levegőt, lassan fújd ki, amíg elszámolok 1-től 5-ig. Ugye már nem is vagy dühös? Csináljuk meg még egyszer."

"Képzeld azt, hogy teljesen összeszorít a haragod. Most szorítsd meg az egész tested, homlokod, lábad, kezed és szorítsd ahogy bírod. Most pedig engedd el! Ugye, milyen jó érzés, már nem is vagy annyira dühös. Ismételjük meg még egyszer."

Óvodás korban a dühöngés közben a kisgyermek nem képes megérteni a hosszú hegyibeszédeket, így fontos, hogy rövid utasításokra szorítkozzuk, amikor szeretnénk lecsillapítani. Minden esetben a megbeszélésre helyezzük a hangsúlyt, a testi fenyítés kizárt! Drámajátékokkal tudjuk enyhíteni a feszültséget, semmiképp nem kényszerítjük a gyereket bocsánatkérésre, mert ezzel tovább növeljük a frusztrációját. Elmondjuk neki, hogy ha szeretne bocsánatot kérhet, ha úgy érzi ezzel ellensúlyozza a tettét, de nem kötelezhetjük rá.

Szeretnél még többet megtudni az animátorok munkájáról? Szeretnél Te is animátorként dolgozni?

Ide kattintva tudsz jelentkezni tanfolyamunkra, melynek elméleti részét már online módon is elsajátíthatod.